Henk is vrijwilliger van de maand april

Hoewel we gesloten zijn en we daarom de meeste vrijwilligers niet face to face ontmoeten leven de vrijwilligers ook nu van harte mee met Kerk en Buurt Noord. In deze tijd spreek ik, Rianne, (telefonisch) met Henk Verberne, iemand die bijna iedereen  van Kerk en Buurt kent. Hij is niet alleen vrijwilliger in de huiskamer maar zit ook als vertegenwoordiger van de vrijwilligers in het bestuur.

Over de coronatijd zegt Henk: ‘Het gaat met mij gelukkig goed. Ik ben gepensioneerd en normaal vul ik mijn dagen met vrijwilligerswerk voor de kerk en bij Kerk en Buurt Noord. Dat geeft voldoening en ook structuur. Ik verveel me niet, want ik vul mijn dagen nu met lezen, computeren of een stuk lopen. Maar het dagelijks leven is saaier. Net als iedereen mis ik de menselijke contacten’

Henk is een echte Amsterdammer, met een kleine kanttekening. Hij is er niet geboren. Door omstandigheden is zijn moeder bevallen in Oostzaan. Daar heeft Henk de eerste twee dagen van zijn leven gewoond. Verder is hij opgegroeid in Noord. Hij zou graag willen dat hij kon zeggen dat hij in Amsterdam geboren was…. maar het drukt verder niet zwaar op zijn gemoed.

Henk speelde als kind al in het Vliegenbos, zijn favoriete plekje van Amsterdam Noord. Vroeger was er in heel Noord veel groen. Dat is in het Vliegerbos nog steeds zo.  Henk geniet ook erg van het IJ. Hij woont nu in Nieuwendam en gaat graag het Waterland in of fietsen in het landelijke Noord.

Henk is leraar Duits geweest op verschillende middelbare scholen. Hij omschrijft zichzelf als sociaal, behulpzaam en open. Dit zullen de bezoekers en mede-vrijwilligers beamen. Henk brengt ook humor en vrolijkheid mee in de huiskamer.

Jaren geleden kwam Henk via de Katholieke kerk in aanraking met Kerk en Buurt Noord. Hij werd door pastoor Jan van Bohemen gevraagd of hij zin had om mee te helpen. Hij begon toen als bestuurslid. Later ging hij in als vrijwilliger werken in de huiskamer. Nadat hij een tijdje gestopt was kwam hij Arnold weer eens tegen. Hij had  wat tijd over en is toen weer begonnen als huiskamervrijwilliger en later ook weer in het bestuur. Het is mooi om zowel in het bestuur als op de werkvloer actief te zijn. Zo kent Henk iedereen en zorgt hij dat het bestuur altijd goed feeling houdt met de werkvloer.

Wat Henk drijft om vrijwilligerswerk te doen.. ‘Het leven is niet alleen maar werken of geld verdienen. Geloven is ook niet alleen maar naar de kerk gaan. Vanuit mijn geloof wil ik me graag dienstbaar opstellen in de kerk en in de samenleving. Laatst reed ik door de buurt: dan hoor ik ‘Hee Henk!’ De mensen die ik ken via Kerk en Buurt verrijken mijn leven. Ik geniet ervan om mensen met allerlei achtergronden te leren kennen. Mijn eigen blik wordt daardoor verruimd!

Het meest bijzondere aan Kerk en Buurt vind ik de dynamiek in de huiskamer. Elke keer kijk ik geamuseerd toe dat mensen binnenkomen en dat het zaakje op gang komt. Het is altijd weer anders:  er wordt gepraat, spelletjes gedaan, soms ruzie gemaakt,  gegeten… De verschillende mensen en verschillende stemmingen maken elke keer weer een mooie mix. ‘

Op bestuurlijk niveau vind Henk het jammer dat het altijd weer hard werken is om voldoende fondsen bij elkaar te krijgen voor het werk. Het zou fijn zijn als dat wat minder energie hoefde te kosten.

Henk boodschap voor de bezoekers en medevrijwilligers voor deze tijd is: Hou vol, er komen weer normale tijden. We moeten perspectief blijven houden. Hopelijk zeggen we over een tijd: ‘dat hebben we aardig doorstaan met z’n allen’. Zorg goed voor jezelf en blijf gezond!

Geplaatst op 22 april 2020 door adelaar
In de categorie: algemeen
Dit bericht heeft geen reacties