Rietje: vrijwilliger van de maand mei

Tijden deze corona-tijd missen we niet alleen de bezoekers,  we missen ook het samenwerken met vrijwilligers. Hoe graag vrijwilligers ook weer zouden starten, het is voor nu (in ons kleine pand) nog niet verstandig. Er zijn twee vrijwilligers die wel bij ons werken, zij zijn extra belangrijk in deze tijd. Dat zijn de interieurverzorgers. Zij maken schoon na elke dag dat er bezoekers zijn geweest. Een van hen is Rietje, de vrijwilliger van de maand mei. Hieronder vertelt ze over zichzelf:

Mijn naam is Rietje en ik woon al twintig jaar in de Vogelbuurt, eigenlijk woon ik al langer in de buurt, want daarvoor woonde ik aan de overkant, vlakbij. Ik ben geboren in Zwolle. Voor een vriendje, die hier woonde ben ik ooit naar Amsterdam gekomen en nooit meer weggegaan. Ook daarvoor kwam ik trouwens al veel in Amsterdam, het was dus geen grote overgang voor mij. Als ik mezelf zou moeten omschrijven zou ik zeggen dat ik lief en zorgzaam ben. Ik ben een dierenvriend en hou van humor.

Ik ben al jaren vrijwilliger. Ik ben begonnen ergens rond 2009 vlak voor Yvonne weg ging. Zij vroeg mij of ik interesse had om te komen schoonmaken. Zo rolde ik er in en ging ik ook andere dingen doen zoals koken. Ik ging het eigenlijk steeds leuker vinden. De gezelligheid doet mensen goed. Ik vind het fijn om mensen te zien genieten als ik gekookt heb. Het geeft voldoening om mensen blij te maken met wat ik heb gedaan.  Ik vind het belangrijkste van de maaltijden, niet dat de buikjes gevuld zijn, maar dat mensen elkaar ontmoeten.

Ik werk ongeveer 1-1,5 uur bij Kerk en Buurt. Toen ik even wat minder tijd had heb ik een vriendin, Meikina, gevraagd om ook te komen schoonmaken. We werken graag samen, ook bij het koken. Helaas zijn er nu geen maaltijden.

Ik heb veel leuke ervaringen bij kerk en buurt. Het mooie is dat er altijd een luisterend oor is: voor mezelf. Maar ik ben ook weer een luisterend oor voor ander.  Wat ik ook leuk vind is dat Meikina en ik mee mogen denken. Het wordt gewaardeerd als we met ideeën komen (er wordt niet altijd wat mee gedaan, maar er wordt wel naar geluisterd 😉

Ik heb eigenlijk geen vervelende ervaringen bij Kerk en Buurt: Het is wel moeilijk als je een band op bouwt en mensen overlijden. In al die jaren zijn er wel een stuk of 8 bezoekers van Kerk en Buurt overleden, dat is moeilijk.  Dat is het leven. Je leert mensen kennen en je moet ook weer afscheid nemen. Dat zijn wel nare ervaringen.

Kerk en Buurt vind ik vooral een belangrijke plek omdat het een gastvrije plek is. Er is gastvrijheid, behulpzaamheid en een luisterend oor voor mensen die het moeilijk hebben.

Het zou wel eens fijn zijn als Kerk en buurt wat wordt  opgepimpt wordt. Als je bijvoorbeeld naar de vloerbedekking kijkt… dat heb ik al zo vaak schoongemaakt. Of een ander kleurtje, dat het er wat vrolijker uitziet als je binnenkomt, het is nu een beetje ouderwets. Een mooie plant zou het ook al opfrissen. Als je het mij vraagt heb ik liever een nieuwe vloer dan een nieuwe vaatwasser. Afwassen vind ik niet erg!

Ik wens iedereen tijdens deze rare tijd veel gezondheid, geduld en rust.

Geplaatst op 4 juni 2020 door adelaar
In de categorie: algemeen
Dit bericht heeft geen reacties